17 mai 2014

Focaccia

Sincer vă spun că nu ştiu cum am putut trăi fără focaccia! Mi-am mai cumpărat, am mai mâncat, nu am descoperit-o acum.... dar se pare că vacanţa la Roma mi-a schimbat perspectiva asupra acestei pâini şi am început să-mi fac eu, acasă. Sunt în căutarea reţetei perfecte - adică să reuşesc o focaccia ca la mama ei: maxim 2cm grosime, aromată, cu miez moale, dar totuşi mai "aspru" decât cel de pâine albă! Prin urmare, public reţeta încercată de mine, cu rugămintea ca, dacă voi procedaţi altfel şi rezultatul e bun, să-mi lăsaţi un comentariu. 
Focaccia cu măsline

Ingrediente necesare pentru focaccia
250g de faină albă 000
150 - 200ml apă
13g drojdie proaspătă (jumătate de cub 25g)
5g sare
ulei de măsline : aprox 5 linguri (1lingură în aluat + 1lingură pt. uns tava + 3linguri pt. uns aluatul)
plante aromate: rozmarin, oregano, busuioc - eu am folosit plante uscate
măsline negre tăiate rondele

Ustensile necesare
cântar de bucătărie
bol - pentru frământat aluatul
folie alimentara de nylon- pt acoperit aluatul în timpii de dospire
tavă pentru copt - eu am folosit o tavă de yena 30 x 22 cm

Timp total: 75 minute
Timp pregătire: 10 minute
Timp dospire: 15 + 30 minute
Timp coacere: 20minute

Într-un bol am pus făina, sarea şi aprox 1 lingură de ulei de măsline. Am amestecat un pic cu o paletă/spatulă. Am dizolvat drojdia cu 2 linguri de apă călduţă şi apoi  am turnat-o peste făină. Am frământat, adăugând treptat apa călduţă. Cantitatea de apă şi de făină sunt unităţi orientative. Unele făinuri absorb apa mai mult, altele mai puţin. De aceea, am adăugat apa în aluat până când coca a devenit elastică, moale, s-a dezlipit de pe mână şi bol, dar a rămas totuşi uşor lipicioasă. (am păţit şi să pun prea multă apă, aluatul s-a făcut foarte moale şi a trebuit să mai adaug puţină făină.). 

Am uns bolul de plastic cu puţin ulei, apoi am lăsat aluatul la dospit în el 15 minute. Am acoperit bolul cu folie (ca să nu se facă "crustă" uscată pe aluat cât stă la dospit). După cele 15minute de dospit, am apăsat uşor aluatul cu mâna şi l-am mai lăsat la dospit vreo 3minute. În timpul acesta, am uns tava cu puţin ulei, iar apoi am aşezat aluatul în ea şi l-am întins cu mâinile, presând uşor până când a fost distribuit uniform. 

Cu degetul am făcut celebrele gropiţe de focaccia (am apăsat aluatul pe toată suprafaţa cu vârful degetului) şi am lăsat la dospit alte 30 minute (tava am acoperit-o din nou cu folie). În timpul acesta am amestecat într-o ceaşcă aprox. 3linguri de ulei de măsline cu 1linguriţă de oregano + 1linguriţă busuioc + 1/2 linguriţă rozmarin pudră. Aşa mi-a venit mie, dar puteţi pune ce plante aromate doriţi şi/sau aveţi.

După cele 30 de minute de dospit, am uns aluatul cu uleiul amestecat cu plantele aromate si am presărat măsline negre, tăiate rondele. Am pus tava în cuptorul preîncălzit la 230 C şi am copt aluatul 20minute.

Focaccia cu roşii
În reţeta prezentată, am folosit 250 gr. de făină - jumătatea din cantitea precizată în cartea din care am preluat reţeta. Asta deoarece, atunci când am probat focaccia cu roşii (vezi poza de mai sus), aluatul mi-a ieşit mult prea gros (4-5cm). Poate a fost tava mea prea mică pentru cantitatea de aluat...cert este că mi-a ieşit un miez de pâine - mare, moale, bun, nu zic nu, dar nu era miezul pe care îl doream eu. Ca şi grosime, urmăresc un aluat cu miezul de maxim 2cm grosime, astfel încăt să pot tăia focaccia în jumătate şi să fac un super sandwich.

Pentru focaccia cu roşii am folosit drojdie uscată (la plic), iar pentru focaccia cu măsline drojdie proaspătă. (p.s. drojdia la plic am activat-o tot cu apă călduţă, dar am adăugat si un pic de zahăr). Am sesizat o diferenţă în consistenţa miezului şi, după încercări repetate, concluzia este că prefer drojdia proaspătă. Aluatul are ceva din "asprimea" pe care v-am spus că mi-o doresc.

Focaccia se poate face simplă, fără topping de măsline, roşii, ceapă..sau mai ştiu eu ce altceva. Încercările mele au fost cu topping de roşii şi topping de măsline. Ca şi gust, cea cu roşii mi-a plăcut mai mult - este mai "proaspătă" dacă pot spune aşa (faţă de cea cu măsline, care mi s-a părut mai "grea"). Ce nu mi-a plăcut în varianta aceasta este faptul că, sub felia de roşie aluatul a rămas ud. Ca soluţie mă gândesc să folosesc roşii uscate, sau poate să pun exclusiv roşii cherry (eu am pus atât roşii normale cât şi cherry).

Am primit câteva ponturi cu privire la aromarea sării şi folosirea plantelor aromate în compoziţia aluatului (nu doar în topping), aşa că povestea continuă. Plus că urmează să testez şi focaccia dospită cu maia (drojdie sălbatică), aşa că e foarte probabil să revin asupra acestui subiect. 

Până atunci, aştept sugestiile voaste
Camelia


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Recomand

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...